Wanneer mijn leerlingen aan de slag gaan met redekundig en taalkundig ontleden, maken ze in het begin veel gebruik van deze samenvatting. Na een tijdje merken de kinderen dat ze de samenvatting veel minder vaak nodig hebben, omdat ze de regels en procedures goed in hun hoofd hebben zitten. Mocht jij nu ook zo'n samenvatting willen hebben voor jouw groep, laat het mij dan even weten! Op de foto vind je een voorbeeld!
Om de leesmotivatie te bevorderen heb ik in de klas een boeken top 5. Deze is goed te gebruiken bij boekpresentaties, projectweken en andere activiteiten met als doel het lezen te stimuleren.
Heel makkelijk zelf te maken!
Veel kinderen vinden redekundig en taalkundig ontleden moeilijk. Door regelmatig met ze te oefenen, krijgen ze het al snel onder de knie.
Tip: geef elk tweetal een setje strookjes met daarop alle woordsoorten (of een selectie daarvan). Toon enkele zinnen op het bord en wijs verschillende woorden aan. Laat de duo's
de juiste woordsoort omhooghouden. De kinderen vinden dit niet alleen leuk, jij (als leerkracht) ziet ook in één oogopslag welke soorten wel/niet beheerst worden en welke leerlingen eventueel
extra instructie nodig hebben.
Klik hier voor de strookjes.
Maak groepjes van ongeveer vijf kinderen. Elk groepje trekt een kaart, waarop staat aangeven naar welk land het reist en hoeveel kilometer het moet afleggen. Om het extra spannend te maken, kun je alle kaarten in een envelop doen, zodat ze van tevoren niet weten welk land ze krijgen.
Elk(e) gelezen bladzijde of woord is bijvoorbeeld één kilometer waard. Hier kun je zelf een beetje mee spelen.
Welk groepje verovert de meeste landen?
Tip: Gebruik een wereldkraskaart, zodat de kinderen echt zien welke landen al zijn veroverd!
Download hieronder de kaarten.